کد مطلب:301503 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

مراسم ازدواج در روی زمین


ابن ابی الحدید گوید: علی علیه السلام با حضرت زهرا ازدواج نكرد مگر بعد از آنكه خداوند متعال او را با شهادت و گواهی ملائكه به عقد درآورد.

فاصله بین ازدواج امیرالمومنین با حضرت در آسمان و بین ازدواج در زمین چهل روز بود. [1] .

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده كه فرمود: فرشته ای نزد من آمده و گفت: ای محمد خداوند متعال به تو سلام می رساند و می فرماید: من دخترت فاطمه را در بین ساكنان آسمان به عقد علی بن ابیطالب درآوردم، تو او را در زمین به عقد وی درآور. [2] .

دانشمند گرانقدر علی محمد علی دخیل گوید: حضرت زهرا علیهاالسلام از آن جهت كه بانوی زنان جهانیان است بر دیگر زنان امتیازات و فضائل ویژه ای دارد: از جمله فضائل بیشمار آن حضرت یكی آنست كه وی همسر علی بن ابیطالب است و این ازدواج به فرمان الهی بوده و مراسمش پیش از آن كه در زمین برگزار شود در آسمان و قبل از عالم پائین، در جهان بالا انجام گرفته است، این مطلب را خاص و عام روایت كرده و احادیث متواتره ای در این باره وارد شده است.

از جابر نقل شده كه گوید: هنگامی كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تصمیم گرفت فاطمه را به همسری علی علیه السلام درآورد به او فرمود ای ابوالحسن برو به مسجد، من نیز به دنبال تو خواهم آمد و در حضور مردم او را به عقد تو درمی آورم و از فضیلت و شخصیت تو به آن اندازه خواهم گفت كه دیدگانت


روشن شود. [3] .

علی علیه السلام گوید: من از نزد آن حضرت به مسجد رفته در حالیكه دلم مالامال از شادی و خوشی بود، ابوبكر و عمر به من رسیده و گفتند: چه خبر داری؟ گفتم: رسول خدا با ازدواج من و فاطمه موافقت فرموده و به من خبر داد كه خداوند متعال این ازدواج را انجام داده، و اینك رسول خدا به دنبال من وارد مسجد خواهد شد تا این مطلب را در حضور مردم به همگان ابلاغ كند، آن دو اظهار خوشحالی و خشنود كرده و با من به مسجد آمدند، به خدا سوگند كه چیزی فاصله نشد كه رسول خدا در حالیكه چهره اش از شادی و خوشحالی می درخشید از راه رسیده و فرمود بلال كجا است؟ بلال گفت: بله یا رسول الله، پرسید؟ مقداد كجا است؟ او نیز پاسخ داد: فرمود: سلمان كجا است؟ سلمان نیز جواب داد، هنگامی كه همگی روبروی حضرت حاضر شدند فرمود: بروید اطراف شهر مدینه و مهاجرین و انصار و دیگر مسلمانها را جمع كنید.

آنان به فرمان رسول خدا به راه افتادند، حضرت جلو آمد تا اینكه بر پله بالای منبر رفت، هنگامی كه مسجد پر از جمعیت شد از جای حركت كرده و سر پا ایستاده و بعد از حمد و ثنای الهی خطبه را خواند. [4] .


[1] شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد 9/ 193.

[2] الجنه العاصمه، 6/ 104.

[3] ذخائر العقبي / 31- 32.

[4] فاطمه الزهراء عليهاالسلام / 44.